onsdag 28 september 2016

Min bästa vardagsrutin

En utav mina absolut bästa vardagsrutiner och som jag vill tipsa lite om är mina morgonpromenader. 
Varje vardag när jag inte börjar 6:45 så tar jag en morgonpromenad, och det innebär alltså att jag direkt från sängen hoppar i lite sköna träningskläder och ger mig ut på en promenad, allt från 20 min till cirka en och en halv timme. Ingen frukost före alltså, utan den kommer sen.

Under promenaden så är det viktigt, för mig alltså, att absolut inte lyssna på nån musik eller podd eller så, nä, nu på slutet har jag till och med börjat gå helt mobilfritt. Tanken är ju att det ska vara lugn och ro, en bra start på dagen med insamlande av energi, och vad får man bättre energi av än att vara ute i naturen och skogen en stund?
Så nä, jag är inget poke-mongo. ;)

Från början, när jag började med det här, jag minns knappt när det var, men jag tror och antar att det var den där tiden när allt handlade om att bli smal, förbränna kalorier, bränna fett och etcetera. Det ska ju vara så bra för fettförbränningen att röra på sig innan frukost. Så de kanske började som en ohälsosam vana, men har verkligen förvandlats till en utav mina mest hälsosamma vanor. Framförallt hälsosamt för psyket.
För nu skiter jag i den bli-smal-aspekten fullständigt, skulle jag bara vara ute efter nån sorts fettförbränning skulle man väl kanske springa eller köra världens träningspass innan frukost då eller nått. Och det vill jag absolut inte! Jag är en ganska morgontrött människa, inte alls hurtig och träningssugen på morgonen, men det är just därför jag vill ta mig ut på en skön promenad på morgonen, just för att jag ska vakna till från min trötthet och bli alert och pigg.
Så himla skönt att komma ut! Jag märker mer och mer att jag får vara-ute-abstinens om jag är inne en alltför lång stund.

Mer fördelar med denna morgon-vardagsrutin:
- En stund på morgonen att bara landa, tänka, gå igenom dagen/dagarna innan, hur de varit, vad som hänt, vad som känts bra, vad som känts mindre bra, vad man är tacksam för och etcetera. Sedan kan man också, i lugn och ro, tänka igenom dagen som ligger framför, sortera upp lite, strukturera, vad man vill göra, vad som är realistiskt att man hinner göra, hur dagsformen känns, om man är trött/pigg, glad/ledsen och så vidare. Sen brukar jag ju främst vilja och försöka ägna min morgonpromenad åt att be. Jag är ju kristen och ett av de allra viktigaste fundamenten i det är bönen. Det är liksom som att flytta fokus till rätt saker, det verkligt viktiga här i livet, och eftersom jag tycker det är svårt att sitta still hemma och be så passar det utmärkt till att ta tid att göra det på mina morgonpromenader.

- Frukosten blir så himla god sen! 
När man börjat dagen med att gå ut och piggna till så blir man ju sjukt sugen på frukost sen och känner sig liksom pigg och fräsch när man kommer in, istället för trött och mosig. Man har redan andats in dagens första dos av natur-luft och det gör en glad. Och är man glad (och dessutom hungrig) så är ju aptiten på topp. Min frukost favorit är nästan alltid ganska klassisk: gröt, smörgås och kaffe. Sen går ju dessa saker också att variera i massa olika modeller och former, men jag är defintivt mer utav en havregrynsgröt-med-lingon-tjej än någon som gör en massa super-raw-food-världens-nyttigaste-smoothi(hur stavas det ens?) till frukost.


Och en bonus med morgonpromenader: Om man sedan vill, så kan man ju ligga i soffan resten av dagen, eller tills man måste gå till jobbet eller så, med ganska gott samvete. Man har rört på sig, och man har varit ute, alltså kan man få väga upp med att ligga inne i soffan under en filt sen (en sån där favoritsyssla jag har, hehe).


OCH, bonus två: Nu när det är höst, september, så är det ju så HIMLA vackert ute. Kan inte påtala nog många gånger hur mycket jag älskar hösten, hur skön och fin jag tycker att den är och vad glad jag är att vara hemma i Sverige under hösten detta år. Att gå under ett träd där en del av de färggranna löven trillat ner och man kan gå där och det prasslar så fint, ja då blir jag på riktigt lycklig och får ro i själen.

Ja, det kanske är det som är hela min poäng med detta inlägg, naturen är en läkande kraft, och jag tror att vi alla skulle må bättre om vi använda oss av det ännu mer, till exempel genom sköna, fina morgonpromenader.





























Kärlek! /ia

1 kommentar:

sandra sa...

Morgonpromenader är det bästa jag vet!