lördag 16 november 2013

vår oförtjänta rikedom

en liten berättelse om en dag i Agra, Indien, som visar lite på de otroliga kontrasterna, på skillnaden mellan rik och fattig.

vi satt i bussen på väg mot vårt hotell. hamnar bland bakgator och ett slumområde. små små kojor på en öppen gräsplätt. presenningar som tak. plåtskjul.
eftersom jag hört att vi denna natt ska bo på ett rätt fint hotell tänker jag att det måste vara en bit kvar tills vi är där.
men icke. precis ca 20m från slummen ligger Grand Hotell.

grindar. vakter.
och en standard som de där människorna 20m bort bara skulle kunna drömma om.
och fet-glömma.

Agra var den lortigaste, fulaste, mest illaluktande staden jag sett. tills....

... vi ville se Taj Mahal, som stängt för kvällen, i fullmåneljus. (skulle vara coolt enligt alla guideböcker) tanken var att sätta oss på en restaurang där man hade utsikt över Taj.
vi tar en taxi..... och hamnar vid ett lyxhotell. och då menar jag ett riktigt LYX hotell. vi är knappast uppklädda, snarare nedklädda och jag tänker att vi ju kan glömma att komma in på det där hotellet när vi inte ens är deras gäster.

men: vi är ju vita.
visas gladeligen in med vördnad och respekt. som att vi vore stjärnor. som om vi vore rika. i deras ögon är vi säkert det. våran hudfärg är synonymt med pengar.

så. då sitter vi där. dricker en drink på balkongen i den absolut snyggaste, lyxigaste, övertjusiga byggnaden jag nånsinn satt min fot i. en fantastisk trädgård och pool. fontäner. kristallkronor. uppassare i turbaner.

i den fulaste äckligaste staden jag sett.
med, jag antar, säkert hundratusentals människor som lever sina fattiga,  hårda liv bara några stenkast därifrån.

kontraster.
orättvisor.
så uppenbara.

ett stenkast mellan rik och fattig. överflöd och misär.
det känns inte riktigt helt ok. inte riktigt som det var tänkt att vara. jag känner mig som en bov. 
helt oförtjänt de privilegier jag råkat fått med mig i min hudfärg och mitt födelseland.
en enorm tur.

jag hade lika gärna kunnat vara en av dem. utanför.
du hade också kunnat vara o-priviligerad.

glöm inte det.




Kärlek! /ia

Inga kommentarer: